Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Seniorzy wolą płacić kartą bądź BLIK-iem czy gotówką? Zaskakujące wyniki bankowego RAPORTU

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
Raport pokazuje, że seniorzy chętnie wykorzystują nowoczesne formy płatności
Raport pokazuje, że seniorzy chętnie wykorzystują nowoczesne formy płatności archiwum Polska Press Grupa
Jak radzą sobie seniorzy w cyfrowym świecie finansów? Wyniki mogą wydawać się zaskakujące. Znaczący procent starszych mieszkańców naszego kraju przy zakupach płaci kartą czy smartfonem. A tylko garstka deklaruje, że woli korzystać tylko z gotówki.

Takie wyniki dało badanie „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzone pod koniec stycznia tego roku na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich. Wynika z niego, że 60 procent seniorów w Polsce korzysta obecnie z bankowości za pomocą smartfona. Z kolei za zakupy online połowa z nich płaci przelewem bankowym, ale także już prawie co trzeci senior stosuje przy tej okazji płatność BLIK-iem.

Rośnie przewaga karta płatniczej nad gotówką

Jak wynika z badania, seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki – aż 84 procent opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 procent płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, a tylko 6 procent badanych seniorów deklaruje, że nadal preferują korzystać głównie z gotówki. Natomiast za zakupy realizowane w internecie 27 procent respondentów płaci kartą, a 14 procent gotówką przy odbiorze.
Seniorzy chcą oszczędzać i inwestować

Mimo że większość seniorów (ponad 70 procent) uważa, że oferta i obsługa klienta instytucji finansowych jest dobrze dopasowana do potrzeb osób starszych (94 procent respondentów posiada rachunek osobisty), to prawie co 3. osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje im atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 procent badanych w wieku 60+ i 48 procent starszych osób 70+, a co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę. Maleje natomiast popyt na kredyty konsumpcyjne – w 2023 roku 27 procent seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a dziś już tylko 17 procent.

Oczekiwania co do usług bankowych
23 procent badanych seniorów doskwiera zbyt skomplikowany opis produktów oraz niedostateczna oferta bezpiecznych produktów finansowych. Ponadto, 32 procent respondentów wskazało kłopot ze zrozumiałym językiem umów.

Cyfrowy senior to (niezbyt) bezpieczny senior
82 procent seniorów twierdzi, że korzysta z bankowości internetowej, ale ponad połowa respondentów (55 procent) ocenia swój poziom wiedzy w zakresie używania internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Starsze osoby znają podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci, ale tylko 36 procent wie więcej i na bieżąco stara się pozyskiwać informacje o nowych internetowych zagrożeniach. Pomimo, że poziom odczucia bezpieczeństwa seniorów w sieci jest dość wysoki i aż 75 procent respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej, to aż co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze/dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.

Przestępcy nie odpuszczają
Jak wskazuje badanie WIB, współcześni przestępcy asymilują się ze światem cyfrowego seniora, co jednak nie wyklucza tradycyjnych metod oszustw skierowanych przeciwko osobom starszym – co piąty badany senior spotkał się z wyłudzeniem pieniędzy metodą „na wnuczka” lub podobną. Autorzy opracowania uważają jednak, że ofiar tego typu procederu może być znacznie więcej, a ankietowani niechętnie przyznają się do tak przykrych doświadczeń. Według Krajowego Systemu Danych Policji w skutek przestępstw telefonicznych polegających na podszyciu się oszusta pod wnuczka czy urzędnika, ofiarą padło aż 3,5 tysiąca osób w wieku 65+, a wartość strat finansowych poniesionych z tego rodzaju oszustw wyniosła ponad 141 milionów złotych (dane za 2022 r.).

Instytucje finansowe ważnym źródłem informacji

Według wskazań z badania znacznie wzrosła w odczuciu ankietowanych seniorów rola edukacyjna instytucji finansowych jako źródła informacji na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym e-bankowości. W ubiegłym roku 28 procent seniorów przyznało, że na temat bezpieczeństwa w sieci dowiaduje się od pracowników branży finansowej, natomiast w tym roku to już 55 procent badanych. Ponadto, 44 procent respondentów zadeklarowało również, że chętnie zdobywają informacje dotyczące bezpiecznego korzystania z cyfrowych usług finansowych od pracownika podczas wizyty w oddziale banku, a 28 procent seniorów zdobywa taką wiedzę poprzez film instruktażowy (wideoinstrukcję) na stronie internetowej danej instytucji finansowej.

  • Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-22.01.2024r. na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości przez Instytut Badań Pollster na próbie 1018 osób o średniej wieku 60 lat.
  • Badanie zrealizowano w ramach Programu „Bankowcy dla Edukacji” i Projektu „Aktywny Senior”.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto