Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęła się przebudowa kolejowego mostu żelaznego w Tomaszowie Maz. [ZDJĘCIA]

bead
Trwają przygotowania do demontażu tzw. żelaźniaka, czyli mostu kolejowego nad Pilicą w Tomaszowie. To już ostatnie miesiące mostu, który powstał w czasie II wojny światowej i przez lata był bardzo charakterystycznym punktem na mapie naszego miasta.

Trwają przygotowania do demontażu mostu żelaznego nad Pilicą w Tomaszowie Maz. Stara, 170 metrowa konstrukcja mostu zostanie zdemontowana. Filary i przyczółki będą wzmocnione. Na nich ustawione zostaną nowe przęsła. Następnie ułożony będzie nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna.

Latem wykonawca inwestycji, który realizuje ją na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przejął plac budowy, trwa na nim przygotowanie terenu na brzegu Pilicy po to, by m.in. ustawić dźwigi potrzebne do zdemontowania mostu. Z najnowszych informacji wynika, że demontaż ma się rozpocząć na początku przyszłego roku. Najpierw na miejsce zostanie dostarczona w częściach konstrukcja mostu, na miejscu zostanie zespawana, dopiero wówczas będzie można zacząć usuwanie starej konstrukcji. Chodzi o to, aby czas zamknięcia mostu dla pociągów był jak najkrótszy.

Nowy most będzie podobny do sąsiedniego kratownicowego. Przewidziane prace pozwolą na podniesienie prędkości przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h (obecnie 100 km/h), a towarowych 100 km/h (obecnie 80 km/h). Cała inwestycja powinna się zakończyć w 2023 roku.

Przypomnijmy, że popularny żelaźniak nad Pilicą w Tomaszowie to tak naprawdę dwa równoległe mosty, jeden dla linii nr 25 do Skarżyska Kamiennej, a drugi na linii 22 do Radomia. Jeden z nich na linii w stronę Opoczna i Skarżyska-Kamiennej został wymieniony w 2015 roku, teraz czas na demontaż i budowę drugiego mostu, co oznacza, że to ostatnie chwile tomaszowskiego żelaźniaka.

Pierwszy z żelaznych mostów powstał w 1887 roku, jako jeden z elementów powstającej wtedy Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Ta część po 130 latach już została rozebrana, a jego fragmenty dzięki staraniom Andrzeja Kobalczyka, trafiły do Skansenu Rzeki Pilicy. Miejsce najstarszego żelaźniaka zastąpił już nowoczesny most. Część, która będzie demontowana teraz, pochodzi z czasów II wojny światowej, wybudowali go Niemcy, wytyczając linię kolejową z Tomaszowa do Radomia. Oba obiekty były bardzo podobne, kratownicowe i trzyprzęsłowe, ale różniły się m.in. technologią budowania.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto