Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii kolejowej nr 25 z Tomaszowa do Skarżyska. Elektryfikacja zbyt droga i bez szans na pieniądze z Kolej Plus?

wola
Trwają prace nad przygotowaniem studium planistycznego dla elektryfikacji linii kolejowej nr 25 Tomaszów Maz. - Skarżysko. We wtorek odbyło się spotkanie, podczas którego można było usłyszeć, że elektryfikacja linii jest zbyt droga i mało efektywna, co może inwestycję wykluczyć z programu Kolej Plus. Ruch pasażerski na linię po 13 latach przerwy wróci już w grudniu tego roku.

Trwają prace nad przygotowaniem studium planistycznego dla elektryfikacji linii kolejowej nr 25 Tomaszów Maz. - Skarżysko. Ruch pasażerski na linię po 13 latach przerwy wróci już w grudniu tego roku.

Przypomnijmy, że wiosną władze województwa łódzkiego podpisały umowę na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla projektu ubiegającego się o środki Programu Kolej Plus pn. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów- Skarżysko”. Tworzenie studium jest na etapie końcowym, we wtorek, 5 października, za pośrednictwem internetu zostało zorganizowane spotkanie dla mieszkańców dotyczące planowanej elektryfikacji. Przedstawiciele firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo bardzo szczegółowo omówili zakres prowadzonych prac, zaplanowane przebudowy i budowy nowych przystanków. W ramach inwestycji w samym Tomaszowie miałby powstać zupełnie nowy przystanek Tomaszów-Ludwików, usytuowany w pobliżu przejazdu kolejowego na ul. Białobrzeskiej. Dodatkowo zostałby przebudowany przystanek w Jeleniu-Wąwale. Remonty czekałyby również stacje na terenie powiatu opoczyńskiego, część z nich zostałaby odtworzona, powstałby zupełnie nowy przystanek Opoczno Ogonowice.

Po modernizacji, bez względu czy z elektryfikacją czy nie, linia 25 nadal miałaby być jednotorowa, a pociągi mają jeździć nią z prędkością do 120 km/h.

Wykonawcy studium zaskoczyli wiele osób, stawiając tezę, że elektryfikacja linii nie przyczyni się do wzrostu ilości pasażerów, jednocześnie jest droższa w realizacji, a co z a tym idzie taki projekt ma mniejsze szanse, by zostać zakwalifikowany do programu Kolej Plus.

- Elektryfikacja nie spowoduje wzrostu ruchu pasażerów. Jeżeli mamy pociąg w trakcji elektrycznej lub w trakcji spalinowej to czasy przejazdów są takie same i jesteśmy w stanie zaoferować pasażerom taki sam komfort – mówił Wojciech Gawęda reprezentujący firmę IDOM, dodając, że przygotowane przez nich analizy są dostosowane do wymogów programu Kolej Plus.

Koszt zadania bez elektryfikacji oszacowano na nieco ponad 900 mln zł, a gdyby linia została zelektryfikowana to trzeba by było wydać ponad 1,2 mld zł.

Projekt elektryfikacji odcinka Skarżysko Kam. - Tomaszów Maz. przeszedł pozytywną wstępną weryfikację w ramach Programu Kolej Plus. Wspólnie chcą go realizować dwa województwa: łódzkie i świętokrzyskie. Celem jest przeprowadzenie elektryfikacji całego odcinka linii nr 25 o długości 88 km.

Już w grudniu tego roku na linii po 13 latach przerwy ma zostać przywrócony ruch pasażerski. Z Tomaszowa do Skarżyska pojedziemy cztery razy dziennie. Pasażerów będą wozić spalinowe zespoły trakcyjne, które dziś znamy z linii Łódź-Tomaszów-Opoczno.

Pełny zapis spotkania w sprawie linii 25 poniżej:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto