Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Urząd Miasta w Tomaszowie będzie bardziej dostępny dla niepełnosprawnych. Powstanie m.in. winda [ZDJĘCIA]

bead
W Urzędzie Miasta w Tomaszowie Maz. niebawem pojawi się winda, dzięki której wszystkie piętra budynku będą dostępne dla osób niepełnosprawnych i starszych. Ale to nie jedyne zmiany jakie zajdą by urząd był bardziej przyjazny.

W Urzędzie Miasta niebawem pojawi się winda, dzięki której wszystkie piętra budynku będą dostępne dla osób niepełnosprawnych i starszych. Ale to nie jedyne zmiany jakie zajdą by urząd był bardziej przyjazny. Podniesienie standardów dostępności w obiektach użyteczności publicznej i przestrzeni miejskiej to główne założenie jednego z projektów realizowanego ze środków pozyskanych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Do zadań, które zostaną w ramach projektu zrealizowane należy m.in. wspomniana już budowa windy w budynku głównym Urzędu Miasta, adaptacja wejścia i holu głównego, budowa infrastruktury informacyjno-komunikacyjnej oraz przygotowanie sieci znaczników miejskich. Powyższej tematyce został poświęcony zorganizowany w Urzędzie Miasta briefing z udziałem prezydenta Marcina Witko, zastępcy kierownika Zespołu Projektowego ds. realizacji projektu pn. „Tomaszów Mazowiecki – Arena Pozytywnej Energii”, dyrektora Wydziału Rozwoju, Inwestycji i Klimatu oraz lektorki języka migowego Joanny Gawin.

- Pierwszy raz, kiedy jako prezydent szczegółowo oglądałem zasoby lokalowe Urzędu Miasta, pierwsza myśl, która pojawiła się w mojej głowie była taka, że jest to piękne miejsce, ale zupełnie nieprzystosowane dla osób z niepełnosprawnościami i dla osób starszych. Dzięki zaangażowaniu wielu osób, mam nadzieję, że sprawnie niedługo uda nam się to zmienić. Dzisiaj mogę mieszkańcom zakomunikować, że w Urzędzie Miasta wybudowana będzie winda, która pozwoli w sposób prosty dostać się na każde piętro, do każdego pomieszczenia osobie starszej czy osobie z niepełnosprawnościami poruszającej się na wózku inwalidzkim. Nasze zamiary konsultowaliśmy z osobami niepełnosprawnymi, które najlepiej wiedzą czego tak naprawdę potrzebują na co dzień – mówił prezydent Marcin Witko.

- Planując nasze działania zrobiliśmy spacer po naszych zasobach z osobami z fundacji „Widzieć więcej”, i te osoby wskazały nam miejsca, które przysparzają najwięcej kłopotu, jeśli chodzi o dostępność ruchową, ale także dostępność dla osób niedowidzących. Audyt dotyczył wszystkich budynków, wszystkich obiektów miejskich, mamy rekomendacje do tego jak w czasie kolejnych działań zmieniać tę infrastrukturę. Dokumentem, który tym samym został wypracowany jest katalog standardów dostępności, zbiór wskazanych barier, ale też i działań, które mają spowodować, że tych barier w mieście nie będzie - dodał dyrektor Adam Koziełek.

Tym samym przestrzeń ratusza zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami takich jak: osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby słabowidzące i niewidzące, osoby niesłyszące, osoby z niepełnosprawnościami umysłowymi itd. W ramach podniesienia standardów obsługi przyjęto służące temu celowi rozwiązania towarzyszące przebudowie holu głównego magistratu, do których należą m.in. odpowiednia kolorystyka ścian, dodatkowe punkty oświetleniowe z oprawkami rozpraszającymi światło, linie naprowadzające i pola szczególnej uwagi wytyczone na posadce, wypukłe tabliczki informacyjne zainstalowane na wysokości dłoni zamontowanych na drzwiach, obniżenie wysokości okienek obsługi do 80 cm – tak by były odpowiednie dla osób poruszających się na wózkach, pętle indukcyjne w punktach informacji lub obsługi, tablica tyflograficzna w centralnej części holu (aby orientacja w budynku była jak najszybsza), punkt obsługi osób z niepełnosprawnościami przy projektowanej windzie, tuż przy wejściu, oświetlone gabloty na ogłoszenia i plakaty pozwalające wyeliminować wolnostojące tablice, elektroniczne tablice ogłoszeniowe w strefie poczekalni dla informacji krótkoterminowych, szafki na bagaż, wypukłe, kontrastujące oznaczenia ostrzegawcze na pierwszym i ostatnim stopniu schodów. Wdrożenie powyższych rozwiązań pozwoli na szybką, bieżącą obsługę i sprawną aktualizację prezentowanych informacji.

Na początku przyszłego roku możemy się spodziewać przetargi na inwestycję, a jej realizacja zaplanowana jest w przyszłym roku.

- Pracownicy Urzędu Miasta i jednostek podległych wzięli udział w szkoleniu języka migowego, aby móc obsługiwać mieszkańców ze szczególnymi potrzebami. Szkolenie obejmowało znajomość około 200 znaków języka migowego w zakresie obsługi klientów Urzędu, obejmujący zakres słownictwa w obszarze meldunków, podatków i składania wniosków – poinformowała Joanna Gawin, lektorka języka migowego.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto