Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oto kultowe samochody z PRL-u! Warszawa, syrena, maluch, polonez... ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Kultowe auta PRL na unikatowych zdjęciach z tamtych czasów
Kultowe auta PRL na unikatowych zdjęciach z tamtych czasów Arch.EI/Janusz Kubik
Warszawa, syrenka, maluch, duży fiat, polonez – kultowe samochody z czasów PRL-u zdarza się dziś jeszcze zobaczyć na naszych ulicach. Kiedyś ich posiadanie było prestiżem – nie każdy przecież miał własne auto, a na parkingu przed blokiem na osiedlu stało ich raptem kilka. Dziś - są perełkami u koneserów i pasjonatów polskiej motoryzacji. Zobaczcie, jak prezentowały się legendarne dziś auta na naszych ulicach i podwórkach osiedlowych w czasach, gdy się nimi jeździło. To unikatowe i historyczne już zdjęcia fotoreportera Expressu Ilustrowanego Janusza Kubika.

Warszawa, syrenka, maluch, duży fiat, polonez – kultowe samochody z czasów PRL-u

Zdarza się dziś jeszcze zobaczyć na naszych ulicach te legendarne samochody. Kiedyś ich posiadanie było prestiżem – nie każdy miał własne auto, a na parkingu przed blokiem na osiedlu stało ich może kilka.

Kultowe samochody PRL-u są unikatami, a kto je posiada – ma prawdziwy sentyment do tamtych czasów. O ile maluchów jest stosunkowo dużo – organizowane są ich zloty, a ich fani prześcigają się w pomysłach na ich metamorfozy – o tyle inne marki spotykamy dość rzadko. Stanowią naprawdę unikatową grupę. Widok syrenki budzi sensację, a stare warszawy – odrestaurowane są wynajmowane na przykład dla par młodych do ślubu albo do sesji zdjęciowych.

Kultowe auta z czasów PRL

Warszawa to polski samochód osobowy, produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie, w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, rozwijaną następnie przez FSO. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Miała benzynowy silnik R4 o pojemności skokowej 2120 cm³. Wczesne warszawy (M20, 200, 201 i 202) charakteryzowały się czterodrzwiowym „garbatym” nadwoziem typu fastback. Z tego powodu potocznie bywała nazywana „warszawianką” lub „garbuską”. Od 1964 produkowana była jako sedan, a od 1965 – pięciodrzwiowe kombi. Konstrukcja warszawy poddawana była modernizacjom. Od 1958 wytwarzano wersję użytkową pick-up. Powstały także odmiany specjalne: radiowóz, ambulans, furgon, pocztylion oraz drezyna. W oparciu o podzespoły warszawy skonstruowano samochody dostawcze: Żuka, Nysę oraz Tarpana.

Ostatnia warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej 30 marca 1973. Przyczyniło się do tego faktu wprowadzenie w 1967 następcy: Polskiego Fiata 125p. Przez cały okres produkcji powstało 254 471 egzemplarzy modelu (liczba ta nie obejmuje kompletnych karoserii sprzedawanych jako część zamienna), z czego 72 834 trafiło na eksport..

Polski Fiat 126p, znany jako „maluch”, był najbardziej znanym oraz najliczniej produkowanym samochodem w historii Polski. Na rynek wypuszczono 3 318 674 egzemplarzy. Natomiast jeśli chodzi o Syrenę łącznie wyprodukowano 521 311 egzemplarzy. Produkcja samochodu o nazwie Syrena 100 ruszyła w 1957 roku. Była to ulepszona wersja ostatniego prototypu. Usprawniono wtedy jednostkę napędową S-15, która miała wtedy 27 KM mocy maksymalnej.

Syrena – rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej pod marką FSM Syrena. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy

Polonez – samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, który był jednak produkowany równolegle aż do 1991 roku. Samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzono także kolejne odmiany. W 1988 roku wprowadzono wersję użytkową Poloneza nazwaną Truck. W 1991 roku przeprowadzono gruntowną modernizację, wprowadzając wersję Caro z mocno odświeżonym nadwoziem. Od 1996 roku dostępna była wersja sedan – Atu, rok później przeprowadzono ostatnią poważniejsza modyfikację Poloneza, wprowadzając modele Caro i Atu Plus. Od 1999 roku dostępna była także wersja Kombi. Produkcję zawieszono 22 kwietnia 2002 roku, łącznie z zestawami montażowymi wyprodukowano 1 061 807 egzemplarzy modelu w różnych wersjach. W 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych około 33 000 egzemplarzy

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Oto kultowe samochody z PRL-u! Warszawa, syrena, maluch, polonez... ARCHIWALNE ZDJĘCIA - Express Ilustrowany

Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto