Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest umowa na budowę terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach. Kiedy będzie gotowy?

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Jest podpisana umowa na budowę terminalu multimodalnego Zduńska Wola - Karsznice. Grupa ZUE na zlecenie PKP Cargo Terminale będzie prowadziła budowę na ponad 11 hektarach.

Budowa terminalu w Karsznicach. Jest umowa

Spółka PKP Cargo Terminale 29 lipca zawarła umowę z firmą ZUE na budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach. Już 1 sierpnia nastąpiło przekazanie placu budowy wykonawcy. Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli Karsznicach jest więc w budowie.

Inwestycja prowadzona jest przez PKP Cargo Terminale pod nazwą „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach”. Umowa dotyczy wykonania robót budowlanych, a wartość umowy to 123 mln złotych. Terminal ma być gotowy do 31 października 2023 r. Okres gwarancji jakościowej wynosi 7 lat. Okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi wynosi 3 lata.

Umowa przewiduje możliwość zapłaty kar umownych, w tym m.in karę za zwłokę w wykonaniu prac w ustalonych terminach czy też opóźnienia w usunięciu wad. Spółka ZUE zapłaci karę w wysokości 30 proc. wartości brutto umowy w razie odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie spółki.

Wykonawca robót budowlanych dla zadania „Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach” będzie miał do wybudowania miejsce przeładunku towarów. To przede wszystkim budowa torów i rozjazdów oraz płyty terminala wraz z parkingiem i drogami.

W zakres zadania wchodzi między innymi: budowa jezdni z betonu asfaltowego, budowa parkingu z kostki brukowej dla samochodów ciężarowych, budowa torów i rozjazdów, sieci elektroenergetycznej, w tym linii oświetleniowej, oświetlenie parkingu, sieci wodociągowej wraz z hydrantową, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Powstać ma także budynek hali naprawczej z częścią socjalną dla pracowników.

Nadzór inwestorki w imieniu PKP Cargo Terminale będzie prowadzić ECM Group Polska za 1 mln 291 tys. 500 złotych.

Terminal w Karsznicach będzie budowany na terenie należącym do PKP. 28 lipca 2022 roku inwestor z Polskimi Kolejami Państwowymi zawał umowę dzierżawy gruntu w Zduńskiej Woli - Karsznicach o łącznej powierzchni 11,6 ha. Zawarto ja na 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejny okres. Opłata za dzierżawę to 13 mln 272 tys. 962,47 złotych. Czynsz dzierżawy będzie podlegał corocznej waloryzacji. Ponadto spółka PKP Cargo Terminale została zobowiązana do opłaty podatku od budowli i budynków oraz co trzyletniej wyceny nieruchomości opłaconej solidarnie przez obie strony umowy.

Terminal przeładunkowy w Karsznicach

Umowa PKP Cargo Terminale z ZUE dotyczy budowy i uruchomienia multimodalnego terminala przeładunkowego na terenie po zlikwidowanej grupie torów odstawczo–manewrowej stacji Zduńska Wola Karsznice.

Terminal ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje. W pierwszym etapie budowy terminal zajmie powierzchnię około 11,6 ha.

- Inwestycja w Zduńskiej Woli Karsznicach ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku i w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski - podje PKP Cargo w komunikacie dotyczącym podpisania umowy.

Terminal multimodalny w Karsznicach z dotacją z Unii Europejskiej

Spółka PKP Cargo Terminale dostanie na port multimodalny w Karsznicach 46 mln zł z funduszy unijnych w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Pieniądze zostały przeznaczone na sfinansowanie budowy portu multimodalnego w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 w Zduńskiej Woli Karsznicach. Port ma pozwolić na przeładowywanie towarów z pociągów na transport kołowy i na odwrót.

Terminal w Karsznicach, jak planuje kolej, będzie gotowy do użytkowania w 2023 roku. 6 czerwca spółka uzyskała pozwolenie na budowę, a 7 czerwca 2022 roku PKP Cargo Terminale poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy w postępowaniu przetargowym.

Pozwolenie na budowę dotyczy pierwszego etapu inwestycji, z możliwością rozbudowy portu. Docelowo terminal miałby obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie.

Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk - Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8.

Za lokalizacją w pobliżu Łodzi przemawia przede wszystkim skomunikowanie. Jak podkreśla PKP Cargo, Łódź będzie pierwszym miastem z pełnym ringiem, to znaczy ze skomunikowaniem we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe. Chodzi o węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.

Terminal multimodalny w Karsznicach. Rok po roku

Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, jaki pojawił się w 2013 roku. Powiat zduńskowolski zarządzany wówczas przez starostę Wojciech Rychlika, przy wsparciu ówczesnego senatora Andrzeja Owczarka przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł.

Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Powstać miał między innymi port przeładunkowy i łącznik do grogi ekspresowej S8. Z całego projektu samorządy zrealizowały tylko powiatową drogę, jaka docelowo ma służyć portowi.

Przed wyborami samorządowymi w 2014 roku, ówczesny prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki zmienił zdanie co do porozumienia i próbował forsować samodzielny projekt miasta na samą tylko budowę portu multimodalnego w Karsznicach za około 50 mln zł. Sprawa zakończyła się na niczym, gdy po wyborach prezydent wszedł w koalicję z Prawem i Sprawiedliwością, a działacze partii uznali, że przedsięwzięcie nie ma szans i samorząd powinien się z niego wycofać.

W 2016 roku Zduńska Wola, wciąż w partnerstwie z innymi samorządami, złożyła wniosek o unijne dofinansowanie dla multimodalnych projektów na transeuropejskiej sieć transportowej – TEN-T. Pozostałe samorządy nie zadeklarowały jednak żadnego wkładu finansowego. Wniosek przepadł na etapie oceny formalnej - z powodu braku przedstawionego montażu finansowania przedsięwzięcia.

Przed kolejnymi wyborami samorządowymi w 2018 roku, temat inwestycji w Karsznicach powrócił. W Zduńskiej Woli przebywał między innymi ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki, który obiecywał, że tereny w Karsznicach szybko trafią do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i szybko znajdzie się dla nich inwestor.

W lipcu 2019 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w Karsznicach spółki PKP i PKP Cargo podpisały umowę utworzenia spółki Centralny Terminal Multimodalny. Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Spółka wystąpiła o unijne dofinansowanie, korzystając z dokumentacji przekazanej przez samorządy Zduńskiej Woli i powiatu zduńskowolskiego.

Spółka Centralny Terminal Multimodalny złożyła wniosek na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach do konkursu w 2020 roku. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej. Ale w 2021 roku samorząd województwa łódzkiego ogłosił nowy konkurs, w którym mógł zgłosić się po pieniądze tylko Centralny Terminal Multimodalny. I dofinansowanie w wysokości 46 mln zł otrzymał.

W lutym 2022 roku natomiast podpisano list intencyjny pomiędzy PGE oraz PKP. Obie spółki zamierzają inwestować w Zduńskiej Woli i działać na bazie przyszłego portu multimodalnego. Ma być to też sposób na transformację obszaru części województwa po likwidacji kopalni Bełchatów.

W Zduńskiej Woli Karsznicach ma powstać Konsorcjum Transportu Kombinowanego. To wspólne przedsięwzięcie spółek państwowych PGE i PKP przy udziale samorządu województwa łódzkiego. Porozumienie ma służyć stworzeniu konsorcjum transportowego w Łódzkiem. Będzie to współpraca na rzecz połączenia transportu kolejowego z drogowym przy wykorzystaniu istniejącej i nowej bazy logistycznej, jak zapowiadają partnerzy.

W realizację inwestycji zaangażowały się PGE Polska Grupa Energetyczna ze spółką Betrans, która od prawie 20 lat świadczy usługi transportowe na rzecz sektora wydobywczo-wytwórczego, oraz PKP Cargo Terminale, odpowiedzialna za rozwój i obsługę sieci terminalowych w Polsce.

W kwietniu 2022 roku spółka PKP Cargo Terminale ogłosiła przetarg na „Budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach”. Natomiast 6 czerwca 2022 roku inwestor otrzymał pozwolenia na budowę. 7 czerwca został wyłoniony wykonawca, jakim jest grupa ZUE. 29 lipca 2022 roku podpisano umowę na wybudowanie terminalu. Ma być gotowy 31 października 2023 roku.

Już 1 sierpnia 2022 nastąpiło przekazanie placu budowy wykonawcy. Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli Karsznicach jest więc w budowie.

Jest umowa na budowę terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto