Jak przypomina Andrzej Kowalczyk żelazny most na Brzustówce istniał od lat 50. Został zbudowany w 1957 roku przez saperów Wojska Polskiego w ramach ćwiczeń poligonowych. Była to wtedy nowatorska konstrukcja, w której najdłuższe środkowe przęsło było złożone z elementów kratownicowego mostu desantowego konstrukcji angielskiego inżyniera Baile'ya z II w.św. Przęsło to było od dołu podtrzymywane przez dwa ciągi stalowych lin.
Eksperymentalny most na Brzustówce miał służyć tylko pięć lat do zbudowania w tym miejscu solidniejszej przeprawy mostowej. Jednak żelazny most na Brzustówce stał o wiele dłużej.
Aby przedłużyć jego funkcjonowanie w połowie lat 80. środkowe przęsło podparto czterema betonowymi filarami wbudowanymi w dno rzeki. Jednak niedługo potem uznano, że z powodu złego stanu drewnianych elementów mostu (dwóch podpór i przyczółków) trzeba go zastąpić całkowicie nowym mostem.
Historia budowy obecnego żelbetowego mostu zaczęła się właściwie latem 1992 roku, kiedy wstrzymano ruch kołowy na moście żelaznym. W 1993 roku przystąpiono do rozbiórki dotychczasowego mostu. Obok niego przez rzekę przerzucono kładkę dla pieszych, do której wykorzystano m.in. żelazne dźwigary z rozbieranego mostu.
Jednak budowa nowego mostu rozpoczęła się dopiero w czerwcu 1995 roku. Miał on być gotowy na wiosnę 1997 roku. Finisz tej wyjątkowo ślimaczącej się budowy nastąpił dopiero w październiku 1999 roku.
Warto dodać, że fragment środkowego przęsła wojskowego mostu z Brzustówki został zachowany w zbiorach Skansenu Rzeki Pilicy.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?