- Film tourism, czyli turystyka filmowa, to umacniający się od kilku lat trend podróżniczy, ` który daje polskim miastom dodatkową możliwość przyciągania i opowiadania o lokalnej historii przez pryzmat znanych filmów — mówi Marcin Płachno, dyrektor ZOPOT w Wiedniu i pomysłodawca kampanii prowadzonej we współpracy z austriackimi i szwajcarskimi mediami turystycznymi.
Turystyka filmowa w Polsce
I tak Kraków to działające na wyobraźnię Austriaków i Szwajcarów — zekranizowane przez Stevena Spielberga — niezwykłe losy Oskara Schindlera, który w trakcie II wojny światowej uratował niemal 1200 Żydów, a Gdańsk jest przedstawiany jako kolebka Solidarności i miejsce, gdzie laureat Oscara Andrzej Wajda kręcił najważniejsze filmy w historii polskiego kina.
W Warszawie w mariaż z filmem wchodzi nie tylko historia, ale też nowoczesność — centrum miasta pełne wieżowców i klimatycznych knajpek to wyjątkowo atrakcyjne plany filmowe. Wrocław z kolei zyskał ostatnio rozgłos jako miejsce kręcenia hollywoodzkiej sagi „Igrzyska śmierci". W jej najnowszej części, zatytułowanej „Pieśń ptaka i węża", jako arena walk głównych bohaterów posłużył jeden z najsłynniejszych wrocławskich zabytków — Hala Stulecia.
Nowe połączenia lotnicze i kolejowe. Coraz więcej turystów z Austrii i Szwajcarii odwiedza Polskę
- Dogodne połączenia lotnicze i kolejowe sprawiają, że Polska staje się coraz bardziej atrakcyjna dla Austriaków i Helwetów, nawet na krótkie, kilkudniowe pobyty. City break w Polsce jest dla nich niedrogi i wygodny logistycznie — do Wrocławia lub Krakowa można dojechać pociągiem z Wiednia w kilka godzin — dodaje Płachno. Urzędnik podkreśla, że m. in. dzięki staraniom ZOPOT w Wiedniu uruchomiono nowe połączenie kolejowe Wiedeń-Wrocław oraz dodatkowe loty pomiędzy Szwajcarią i Austrią a Krakowem i Warszawą.
Dane GUS z 2023 roku wskazują, że Austriacy i Szwajcarzy to czołowe nacje pod względem powrotu do liczby odwiedzin w Polsce, który notowano przed pandemią, w najlepszym dla polskiej turystyki roku 2019. Potwierdza to sukces innej kampanii organizowanej przez ZOPOT w Wiedniu — Poland Soul Travel. Pierwsza odsłona projektu dotarła w 2022 roku do niemal trzech milionów odbiorców, którzy mieli okazję poznać Góry Izerskie, Beskid Niski, Górny Śląsk, Kaszuby i Podlasie.
CZYTAJ TAKŻE:
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?