Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Schron odkopany na terenie budowy dworca Łódź Fabryczna trafi do Konewki w powiecie tomaszowskim

Dagmara Kubczak
W czasie budowy dworca Łódź Fabryczna robotnicy natrafili na niemiecki schron z II wojny światowej. Niebawem zostanie rozebrany, a jego cenne elementy trafią do bunkrów w Konewce

Schron o charakterze obronnym i przeciwlotniczym odkryto podczas budowy nowego dworca Łódź Fabryczna. Teraz, jego elementy, jak choćby żelbetowe drzwi pancerne trafią do zabytkowego bunkra w Konewce.

Bunkier odkryto na skarpie przy trasie kolejowej w pobliżu ulicy Tramwajowej. Takiego odkrycia nikt się nie spodziewał, bo bunkier nie był zaznaczony na żadnych mapach. Według służb konserwatorskich jest to schron o charakterze obronnym i przeciwlotniczym, który miał chronić przed bombami i ich odłamkami. Nie bez przypadku też Niemcy wybudowali go tuż obok dworca. Schron bowiem powstał w latach 1943 - 44, kiedy nad Polską coraz częściej pojawiały się samoloty alianckie i radzieckie.

- To jeden ze schronów przeciwlotniczych, który wybudowano dla pracowników kolei, czy parowozowni, by mogli się tam schronić w razie ataku - wyjaśnia Juliusz Szymański, szef trasy turystycznej Bunkier w Konewce. - Stacje często były celem ataku lotniczego, dlatego wybudowano ich sporo w Łodzi - dodaje.

Drogowcy wspólnie z konserwatorami zabytków zaplanowali już rozebranie schronu. Wcześniej przygotują dokumentację, w tym dokumentację fotograficzną tego historycznego odkrycia. Najcenniejsze elementy poniemieckiego bunkra trafią do Konewki.

- Najcenniejszym elementem są żelbetowe drzwi pancerne - razem z futryną - które zabezpieczały wejście przed wybuchami i odłamkami - mówi szef trasy w Konewce. - Ciekawa jest też zasuwa systemu wentylacyjnego, która dziś staje się coraz większą rzadkością.

Przedmioty te trafią do Konewki w najbliższych tygodniach, gdy przy dworcu rozpoczną się prace ziemne. Pancerne drzwi wzbogacą mini kolekcję drzwi od łódzkich schronów, które odkryto pod kamienicami.

Bunkier ma dwa wejścia, składa się z dwóch komór i korytarza w formie zygzaka. Liczy 12 metrów długości, prawie 7 metrów szerokości i ponad 2 metry wysokości. Do tego dochodzi strop o grubości 20 centymetrów. To pierwsze takie odkrycie przy budowie Dworca Fabrycznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto