Spis treści
Przebudowa tunelu w Trzcińsku- dlaczego była niezbędna?
Tunel koło Trzcińska to obiekt z połowy XIX wieku, znajdujący się pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274).
Oddany do użytku został w roku 1867, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt wykonany od samego początku jako dwutorowy, o długości 293 m.
Był jednak zbyt wąski, by zmieściły się w nim dwa pociągi. Trzeba było czekać, by przejechał ten z przeciwnej strony. To wydłużało podróż.
W marcu tego roku ruszyła przebudowa obiektu. Wewnątrz rozebrana została kamienna obudowa, którą zastąpiła mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Renowacja objęła ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostały tory i sieć trakcyjna.
Do prac w tunelu została użyta maszyna typu TEM w technologii robót „tunel w tunelu”. Takich samych używa się przy drążeniu tuneli w Alpach. 120- tonową maszynę w Trzcińsku nazwano "Katarzyna"..
Kliknijcie w galerię i dowiedźcie się, skąd taka nazwa dla maszyny
[galeria_galeria]
"Katarzyna" umożliwiła skucie materiału skalnego i poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz nałożenie betonu na ściany. Swoje zadanie wykonała i teraz trwają końcowe prace. Obecnie maszyna wykorzystywana jest przy montażu izolacji na ścianach tunelu. Potem w ciągu dwóch tygodni "Katarzyna" zostanie zdemontowana.
Zobacz film z przejazdu remontowanym tunelem (You Toube/ FirekKolej)
Do tunelu wprowadzone zostanie kolejne urządzenie – tzw. mobilny szalunek. To maszyna, która pracuje na 10-cio metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu.
Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii „tunel w tunelu”, zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.
Po zakończeniu remointu, pociągi będą jeździć pod górą Tunelową z prędkością 120 km/h. Przed remontem składy zwalniały tutaj do 20 km/godz.
Z powodu remontu tunelu w Trzcińsku na trasie Jelenia Góra- Janowice Wielkie komunikacja zastępcza
Gdy rozpoczynano w marcu remont tunelu, wprowadzono autobusową komunikację zastępczą. Autobusy dowoziły podróżnych z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich i z powrotem. Takie rozwiązanie powraca. Do kiedy będzie obowiązywać?
Do 27 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej__ - informuje PKP PLK.
Czytaj więcej o remoncie tunelu w Trzcińsku
Informacje o zastępczej komunikacji autobusowej są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera. W autobusach obowiązują bilety PKP. Nie trzeba kupować dodatkowych. Przystanki autobusowe znajdują się przed dworcami w Jeleniej Górze oraz w Janowicach Wielkich.
Szybciej i bezpieczniej na trasie Wrocław-Jelenia Góra
Przebudowa tunelu kolejowego w Trzcińsku kosztowała blisko 130 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu oraz dotacji unijnych Zadanie „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”.
Wykonawcą remontu tunelu w Trzcińsku jest PORR S.A., jedna z największych spółek budowlanych w Polsce.
Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.
Głównym efektem przebudowy tunelu w Trzcińsku będą sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław – Jelenia Góra. Więcej pociągów szybciej będzie przejeżdżać przez poszerzony i odnowiony tunel.
Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław – Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
O innych inwestycjach kolejowych na Dolnym Śląsku czytaj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?